ODENSE KOMMUNE

Vi kom ekstra godt fra start med hjælp fra EduAdm

I starten af 2023 implementerede Odense Kommune EduAdm Vejlederunivers som værktøj til samarbejdet mellem elever og vejledere på SOSU-området. I forbindelse med implementeringen valgte de at tilkøbe et undervisningsforløb for deres 150 vejledere, hvor en konsulent fra EduAdm underviste vejlederne i Vejlederuniversets funktioner.

Forud for undervisningsforløbet blev der afholdt et kort online møde mellem EduAdm og uddannelsesteamet for at afstemme forventninger, og på alle undervisningsdage deltog Specialist hos HR og Uddannelse i Odense Kommune Charlotte Brandenborg samt Teamleder og Uddannelseskoordinator Claus Asgar Brandstrup. Begge er til daglig ansvarlige for SOSU-elevernes uddannelse i Odense Kommune

“Det var helt fra start vores dagsorden at investere i en god opstart i Vejlederuniverset for både vores vejledere og os selv (uddannelsesteamet red.) ved at tilkøbe undervisning. Vi ønskede, at alle vejledere blev undervist på én gang over kort tid, så alle havde samme udgangspunkt”

- Claus Asgar Brandstrup, Uddannelseskoordinator

Hurtigt i gang med Vejlederuniverset

For at få vejlederne i gang med at benytte funktionerne i Vejlederuniverset umiddelbart efter undervisningen, lukkede Odense Kommune den mailadresse, hvortil vejlederne plejede at sende hjælpeskemaer og Erklæringer om oplæring. På denne måde blev vejlederne fra start nødt til at øve sig på at benytte systemet:

”Der var faktisk kun to erklæringer, som vi måtte sende pr. mail til skolen efter undervisningen. Det lykkedes altså langt de fleste vejledere at gennemføre samtaler og sende hjælpeskemaer og erklæringer direkte til skolen fra Vejlederuniverset umiddelbart efter endt undervisningsforløb. Det gør også, at vi nu har meget få henvendelser fra SOSU-skolen om manglende erklæringer”, siger Charlotte Brandenborg.

En kæmpe vinder for vejlederne

Tilkøb af EduAdms undervisningsforløb har vist sig at være en rigtig god investering. Vejlederne oplevede at blive klædt rigtig godt på til brug af Vejlederuniverset og tilbagemeldingerne er, at Vejlederuniverset er meget brugervenligt. Det skaber en tryghed for dem, at systemet er så intuitivt, og at de ved, at de altid kan få hjælp hurtigt og effektivt deres kollegaer i uddannelsesteamet.

Den umiddelbare feedback fra vejlederne har også været, at brugen af Vejlederuniverset gør, at de sparer rigtig meget tid på ikke at printe, underskrive, scanne og sende referater og erklæringer til SOSU-skolen. Desuden understreger vejlederne, at det er en ”kæmpestor vinder”, at de kan finde materialer, opgaver, referater mm. samme sted, og at systemet understøtter en digital overlevering mellem oplæringsperioder, da vejledere altid har mulighed for at se elevers opgaver og samtaler fra tidligere oplæringsperioder.

Fleksibilitet i undervisningsforløb og system

Gennem undervisningsforløbet blev der løbende justeret på de materialer, som uddannelsesteamet havde valgt at lægge ind i Vejlederuniverset fra start. Justeringerne blev foretaget på baggrund af den feedback, som vejlederne kom med i undervisningen, for det er vigtigt at tilpasse indholdet i Vejlederuniverset til den feedback, der kommer fra de daglige brugere, nemlig vejledere og elever:

”Når jeg har hørt forslag til ændringer fra vejlederne, sørger vi hurtigt for, at ændringerne slår igennem i materialerne i Vejlederuniverset. Systemet gør det nemt og hurtigt at lave tilføjelser eller rettelser. Det er vejledere og elever, som arbejder i systemet i dagligdagen, som materialerne skal give mening for, og derfor har vi stor respekt for deres forslag til forbedringer”, fortæller Claus Asgar Brandstrup.

 

Hurtig adgang til hjælp og løbende intern undervisning

Hos Odense Kommune prioriteres det meget højt, at vejlederne kan kontakte uddannelsesteamet og få hurtig hjælp til systemet med det samme.

Uddannelsesteamet holder årligt fire workshops á ca. 2 timer, hvor alle vejledere er velkomne, og vejlederne må meget gerne komme flere gange. Desuden tager Charlotte Brandenborg jævnligt ud til oplæringsstederne, hvor nye vejledere tilbydes sidemandsoplæring i Vejlederuniverset.

Begge dele understøtter vejledernes brug af Vejlederuniverset, og i sidste ende oplever uddannelsesteamet færre henvendelser, fordi vejlederne er trygge ved at bruge Vejlederuniverset, for som Claus Asgar Brandstrup siger: ”Det var vigtigt for os (i uddannelsesteamet red.) at blive klædt godt på, så vi løbende selv kan undervise vores vejledere. Vi lægger en indsats i uddannelsen af vejlederne, for jo dygtigere vejlederne er til at bruge Vejlederuniverset, jo mere trygge og selvkørende er de også”.

 

Tilbage til cases